Extra ondersteuning
Voor de meeste kinderen is het ‘gewone’ onderwijs in de groep – met wat extra aandacht en hulp - genoeg om zich te ontwikkelen zoals verwacht mag worden. Soms is er meer, of wat anders nodig. Onze school kan dan advies of (financiële) hulp inroepen om dat binnen onze school te organiseren. Soms is dat niet mogelijk en gaan we – met ouders – op zoek naar een andere oplossing. De manier waarop dat in ons land is geregeld wordt Passend Onderwijs genoemd: zoveel mogelijk kinderen krijgen onderwijs in hun eigen omgeving in een gewone basisschool, in elke regio zijn voorzieningen, bijvoorbeeld scholen voor speciaal (basis)onderwijs waar kinderen terecht kunnen als daar beter aan hun onderwijsbehoeften voldaan kan worden dan op een gewone basisschool. Elke regio heeft een samenwerkingsverband en een contactpersoon waar u bij vragen contact mee kunt opnemen. Voor de provincie Groningen vindt u de gegevens hier. Stel altijd eerst uw vraag bij onze eigen intern begeleiders, die kunnen u in de meeste gevallen verder helpen. Elke school heeft daarnaast een Schoolondersteuningsprofiel (kortweg: SOP) waarin beschreven is hoe wij passend onderwijs hebben georganiseerd. Hieronder geven we dit in het kort weer (download hier het complete SOP).
Welke ondersteuning kunnen we als school zelf bieden?
In elke groep zitten leerlingen die makkelijk leren en leerlingen waarbij het leren moeilijker of juist veel makkelijker gaat. Ook verschillen leerlingen in hun gedrag; de ene leerling heeft veel meer structuur nodig dan de andere leerling en ook de omgang met klasgenoten is voor het ene kind makkelijker dan voor het andere kind. Onze leerkrachten - zowel in de onderbouw als in de bovenbouw - zijn gewend om in de klas te differentiëren, dat wil zeggen dat ze inspelen op verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen krijgen bijvoorbeeld verlengde instructie na de klassikale instructie of pre-teaching zodat zij daarna de klassikale instructie goed kunnen volgen. Ook kan de leerstof aangepast worden of mag het kind gebruik maken van hulpmiddelen zoals voorleessoftware of een hulpkaart. Als kinderen iets al beheersen hoeven ze soms niet of maar heel kort aan de instructie mee te doen. Meer- of hoogbegaafde kinderen krijgen aangepast, uitdagend werk en daarbij ook de instructie en aandacht die ook zij nodig hebben. Ook voor het ondersteunen van bepaald gedrag kan een leerkracht iets extra’s doen, bijvoorbeeld een individueel gesprek of een time-out mogelijkheid.
Welke extra ondersteuning er nodig is bespreken leerkrachten altijd met een van de intern begeleiders en - als het echt leidt tot een aanpassing van het aanbod - ook met ouders/verzorgers.
Het is moeilijk om aan te geven wanneer we het binnen onze eigen mogelijkheden als team niet meer weten of kunnen organiseren of - met andere woorden - wanneer we handelingsverlegen zijn. Als we zoiets aan zien komen gaan we natuurlijk altijd eerst het gesprek met ouders aan om te kijken wat we (samen) kunnen doen om dat te voorkomen.
Welke ondersteuning kunnen we binnen ons bestuur bieden?
Binnen ons bestuur hebben we een bovenschools zorgteam met een orthopedagoog en een bovenschoolse intern begeleider. Dit team kunnen we inschakelen als er complexer onderzoek gedaan moet worden, voor observaties in de groep of om een leerkracht te begeleiden met behulp van video-opnames. Zij zijn goed op de hoogte van de mogelijkheden om hulp te krijgen buiten school en kunnen contact leggen met het speciaal (basis)onderwijs.
Binnen ons bestuur zijn er zogenaamde taalklassen, torenklassen en een praktijkklas. In de taalklas worden leerlingen opgevangen die de Nederlandse taal nog niet beheersen. De torenklassen zijn klassen waar kinderen die hoogbegaafd zijn een dagdeel per week heen gaan en onderwijs volgen met gelijkgezinden. Het programma in de eigen groep wordt afgestemd op het onderwijs in de torenklas. Onze school maakt gebruik van de torenklas in Zoutkamp.
De praktijkklas is bedoeld voor leerlingen van groep 7 en 8 die vermoedelijk uitstromen naar het praktijkonderwijs en in de eigen school een aangepaste leerlijn volgen. Voor alle bijzondere klassen geldt dat de eigen basisschool kinderen selecteert en aanmeldt. Ons bestuur is aangesloten bij Playing for Success. Deze stichting biedt een tien weken durend traject voor kinderen van 9 tot en met 14 jaar die een steuntje in de rug kunnen gebruiken als het gaat om zelfvertrouwen en motivatie. Wekelijks komen kinderen – onder of na schooltijd – naar de Arjen Robben-skybox in het Noordleasestadion. Hier gaan ze met elkaar, onder deskundige begeleiding, aan de slag met allerlei bijzondere opdrachten en vraagstukken, waarbij voetbal altijd de rode draad is. Ook hiervoor worden kinderen geselecteerd door school.
Op welke hulp van buiten kunnen we een beroep doen?
Ouders en school kunnen een beroep doen op verschillende vormen van extra ondersteuning als er bij onderwijs en opvoeding problemen optreden. Soms het dat heel laagdrempelig; kinderen kunnen bijvoorbeeld meedoen aan weerbaarheidstraining of hulp bij een scheiding. Aankondigingen hiervan vindt u op Social Schools, maar u kunt dit ook altijd met de leerkracht of de intern begeleider bespreken. Toeleiding naar andere vormen van jeugdhulp en gezinsbegeleiding vinden plaats via de jeugdverpleegkundige van de GGD. Als ouders kunt u zelf of via school altijd contact met de jeugdverpleegkundige opnemen (050 3674000).
De jeugdverpleegkundige en de jeugdarts van de GGD maken deel uit van het Sociaal Team Jeugd (STJ) van de gemeente Het Hogeland. In het STJ werken verschillende organisaties samen om ouders en kinderen te ondersteunen bij gezond en veilig opgroeien. Zij kunnen heel laagdrempelig opvoedingsondersteuning bieden, maar zij regelen ook de verwijzing naar gespecialiseerde hulpverlening. U kunt via school of de GGD in contact komen met het SJT, u kunt ook zelf contact opnemen via sociaalteamjeugd@hethogeland.nl of 088-3458888 bij vragen, zorgen of (acute) problemen bij het opvoeden. Bij spoed of een crisis buiten kantoortijden kunt u bellen met Spoed voor jeugd Groningen Spoed voor jeugd Groningen: 0800-8081.
Een aantal dagdelen in de week is er een logopedist van Sprekend Noord op SWS De Leenstertil aanwezig. De logopedist maakt gebruik van de ruimte in school waardoor ze laagdrempelig en dichtbij huis logopedische behandeling kan aanbieden. Voor meer informatie over de behandeling en de financiering daarvan kunt u contact opnemen via info@sprekendnoord.nl of met onze intern begeleider.
Voor ondersteuning bij dyslexie is de route anders. De school is de eerste aangewezen plek om kinderen met lees- en spellingsproblemen en (mogelijke) dyslexie te signaleren en te begeleiden. Pas als de extra ondersteuning van school onvoldoende uithaalt, kan een school een leerling doorverwijzen voor onderzoek naar dyslexie en bij vaststelling naar dyslexiehulp. Ouders kiezen daarna bij welke aanbieder hun kind de behandeling volgt. Een voorwaarde hierbij is dat de aanbieder een contract heeft met de gemeente Het Hogeland.
Voor al deze vormen van extra ondersteuning geldt altijd dat school dit eerst bespreekt met ouders en dat u als ouders altijd gevraagd wordt om toestemming voor het doorgeven van gegevens of het inschakelen van externe hulp.
Wat als we het als school niet zelf kunnen?
Soms kunnen we ondanks het advies en de hulp zoals hierboven niet voldoen aan de (onderwijs)behoeften van een leerling. Het gaat dan om een van de volgende situaties:
- Leerlingen die dermate ernstige gedragsproblematiek vertonen, dat ze de fysieke of emotionele veiligheid van andere leerlingen of medewerkers in de school in gevaar brengen.
- Leerlingen die structureel zoveel individuele aandacht, gedrags- of leerondersteuning nodig hebben dat het ten koste gaat van de andere leerlingen in de groep.
- Leerlingen waarbij, ondanks extra ondersteuning of een arrangement, het welbevinden in het gedrang komt.
Het beleid Passend Onderwijs houdt dan in dat we eerst kijken of een andere gewone basisschool een betere plek is voor de leerling. Dat kan soms als daar bepaalde expertise of een bepaald onderwijsconcept is. Meestal gaat het echter om een plek in een school voor speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. Op dat moment gaat het samenwerkingsverband een rol spelen. Om daar geplaatst te worden moet er namelijk een zogenaamde toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd worden. Als dit aan de orde is nemen de intern begeleiders de ouders mee in de procedure en adviseren de ouders over de scholen die dan in aanmerking komen. We streven ernaar dit altijd in goed overleg te doen. Een belangrijke taak van het samenwerkingsverband is om thuiszitten te voorkomen en om - als het toch gebeurt - voor het kind zo snel mogelijk een passende plek te vinden. De zogenoemde regievoerder zorgplicht zal er dan bij betrokken worden. Als ouders kunt u ook zelf een onderwijsconsulent om advies vragen als een procedure vast dreigt te lopen.
Schorsing en verwijdering
Schorsing of verwijdering komt gelukkig bijna nooit voor. Toch kan het een enkele keer voorkomen dat een leerling vanwege ernstig wangedrag geschorst of verwijderd wordt. Dit gebeurt als er sprake is van gedrag waardoor de veiligheid van medeleerlingen, leerkrachten en/of de betrokken leerling zelf niet meer gewaarborgd kan worden. Er kunnen, in onderstaande volgorde, drie maatregelen genomen worden:
- Een officiële waarschuwing in combinatie met een time-out van maximaal 3 dagen.
- Bij ernstigere incidenten dan wel bij herhaling kan worden overgegaan tot een schorsing van maximaal 3 weken die 2 maal verlengd kan worden en die altijd eerst vooraf gegaan wordt door een time-out.
- Verwijdering als ernstige conflicten zich blijven voordoen.
Ouders/verzorgers worden altijd onmiddellijk op de hoogte gebracht en er worden zo snel mogelijk vervolgafspraken gemaakt. Het bestuur, de leerplichtambtenaar en de inspectie van het onderwijs worden geïnformeerd. Meer informatie over dit beleid vindt u in het veiligheidsplan van Goudonderwijs.