Ontwikkelingen

In onze school werken we continu aan het versterken en vasthouden van de kwaliteit van ons onderwijs. Het voorgaande schooljaren hebben we veel aandacht besteed aan:

  • Lezen: we zijn gaan werken met de leesmethode Atlantis waarin leesplezier, technisch lezen en begrijpend lezen hand in hand gaan. Ook zijn we gestart met Bibliotheek op school waardoor we nog meer gevarieerde boeken in school hebben en er in elke groep activiteiten zijn om lezen te stimuleren. 
  • De balans tussen werken met en zonder computer: in alle groepen maken we gebruik van de mogelijkheden die ICT geeft om kinderen op hun eigen niveau zelfstandig te laten oefenen. Een computer laat je meteen zien of je de stof al beheerst of nog niet. Maar leren vraagt ook om iets vasthouden, iets voelen. Bijna alle leerkrachten hebben een cursus gevolgd over het gebruik van concrete materialen en bewegend leren bij de rekeninstructie. 
  • Inzet Levelwerk: alle leerlingen, ook de sterkste leerlingen, hebben behoefte aan instructie. Iedereen krijgt immers werk dat voor hem of haar passend is. Ook voor meer- of hoogbegaafde leerlingen hebben we uitdagend werk - Levelwerk - waarbij ze ondersteuning nodig hebben. 
  • Participatie van leerlingen: een aantal leerlingen heeft een mediator-training gevolgd, waardoor zij zelf medeleerlingen kunnen helpen die bijvoorbeeld ruzie hebben. In 2023-2024 zijn we ook begonnen met de leerlingarena: vertegenwoordigers uit alle groepen praten 2x per jaar mee over de gang van zaken op school. 

In het schooljaar 2023-2024 hebben we deze ontwikkelingen natuurlijk voortgezet en vastgehouden. En we zijn gestart met de manier waarop we de zaakvakken - geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek - geven in combinatie met deelname aan het project Tijd voor Toekomst. De Leenstertil is een van de zes scholen in de gemeente Het Hogeland die meedoet aan Tijd voor Toekomst, een project dat als doel heeft de schooldag te verrijken. Dat betekent dat we extra mogelijkheden hebben om het onderwijs in de zaakvakken aan te pakken. We zijn thematisch gaan werken met meer aandacht voor 'doen' en voor buitenschools leren. De thema's komen uit onze leesmethode Atlantis. Een paar voorbeelden: 'Voorbij de horizon' (over ontdekkingsreizen), 'Een goed idee!' (over ontdekkingen), 'Kriebelbeestjes'. In al deze thema's zitten aspecten van geschiedenis, van aardrijkskunde, van natuur en techniek, van digitale geletterdheid. En door in de verwerking ook creatieve opdrachten te verwerken krijgen ook tekenen, handvaardigheid, muziek hierin een plekje. 

Komend schooljaar, 2024-2025, gaan we dit voortzetten en nog beter in kaart brengen hoe we met deze manier van werken alle kerndoelen goed aan de orde laten komen en taal- en rekenvaardigheden structureel kunnen integreren in het thematisch werken.